Forum beskeder

Deltag i samtalen! Du behøver ikke oprette dig som bruger for at skrive herinde. Velkommen til.

Fodring af kæmpekaniner

Snak om alt hvad der vedrører den daglige pasning af kaniner lige fra type af kaningrus til negleklip.

Fodring af kæmpekaniner

UNREAD_POSTaf sibo » tors 29. dec 2011 16:53

Hej alle

Kæmpekaniner skulle jo være lidt svære at fodre på, så jeg ville høre om nogen af jer har erfaring med det?

Jeg har lige adopteret en belgisk kæmpe(unge) og vil selvfølgelig gerne give den det optimale foder, så den kan nå/holde sin optimalvægt.

Pt fodrer jeg med hø, 3 slags grønt per dag (fx gulerod, broccoli, selleri, mv) samt 60 gram vitakraft til kaninunger.

Nogen der har gode råd til fodring af en kæmpe?
sibo

Kaniner: Lille 6 år, Tank 1 år
Fødselsår: 0

Re: Fodring af kæmpekaniner

UNREAD_POSTaf Angel » tors 29. dec 2011 18:06

Hvis den er en unge skal den have ubegrænset adgang til foder...
Og en Belgisk kæmpe skal have omkring 200 gram om dagen når den er fuldvoksen i en alder af omkring 1 år.
Nu ved jeg ikke hvor gammel kaninen er men det er først når den er 12 uger at den skal introduceres til frugt og grønt :D
Og så skal den selvfølgelig altid have fri adgang til hø.

Hvis du er interesseret i at læse om fodring kan du kigge her:
http://kaninhaandbogen.dk/index.php/fodring-af-kaniner
http://kaniner.dk/pjecer/fodring_farve.pdf
http://kaninliv.dk/index.php?option=com ... Itemid=120
http://kaniner.dk/artikler/kostplan.pdf
Senest rettet af Angel tors 29. dec 2011 18:14, rettet i alt 1 gang.
Marie, Sky, Spots, Ruby, Darwin, Langøre, Achilleus, Putte, Chili, Mulle, Max, Karla, Carla, Pucca, Lucca, Rucco, Kalli, Japan og Bliss :)
Billede
Brugeravatar
Angel

Geografisk sted: Falster
Kaniner: MANGE:)
Huskaniner: Ja Lara og Kili :)
Fødselsår: 1989

UNREAD_POSTaf sibo » tors 29. dec 2011 18:12

Skal han virkelig have ubegrænset adgang til foder?

Der er jo vitaminer og mineraler i, hvis han overspiser, får han vel forgiftning (eller ondt i maven)?

Han spiser meget mere grådigt end nogen anden kanin jeg har haft.. På vitakraftpakken står der 30-50 gram per dag. Jeg har så valgt at give ham 60 gran, da han jo bliver en ordentlig fætter.
Han er desuden meget glad for sit foder, så han skulle jo nødigt spise sig så mæt at han ikke spiser hø..
sibo

UNREAD_POSTaf Angel » tors 29. dec 2011 18:16

Ja han skal have ubegrænset foder :D De har brug for det til at vokse, så de får ikke for meget eller forgiftning eller noget :D

Her står om mængde mad den skal have gennem dens liv:
http://kaninhaandbogen.dk/index.php/fodring-af-kaniner
Marie, Sky, Spots, Ruby, Darwin, Langøre, Achilleus, Putte, Chili, Mulle, Max, Karla, Carla, Pucca, Lucca, Rucco, Kalli, Japan og Bliss :)
Billede
Brugeravatar
Angel

Geografisk sted: Falster
Kaniner: MANGE:)
Huskaniner: Ja Lara og Kili :)
Fødselsår: 1989

UNREAD_POSTaf Anne Jacobsen » tors 29. dec 2011 19:55

Angel skrev:Hvis den er en unge skal den have ubegrænset adgang til foder...

Det må jeg så sige, at det er jeg ikke enig i - i mine øjne skal ingen kaniner have fri adgang til foder, heller ikke unger.
Og jeg ville ikke bruge Vitakraft - indholdsdeklarationen er meget ufuldstændig, så det er slet ikke til at gennemskue, hvad der er i.
Find et godt foder med de rigtige næringsværdier og mange fibre, det er meget bedre. :)
Angel skrev:men det er først når den er 12 uger at den skal introduceres til frugt og grønt

Det er jeg så heller ikke enig i.
Når vi har haft unger her, så har kaninmor fået masser af grønt, og de har bare fået lov at starte med at spise det, når de kunne - i starten er det selvfølgelig meget lidt, og bliver så mere og mere.
Men hvis ungen ikke har været vant til grønt, hvor den kom fra, så skal man starte stille og roligt op, så den ikke får dårlig mave.
Nu skriver du ikke, hvor gammel ungen er, men 2-3 dl kraftfoder ville jeg give, godt med grønt (hvis maven er iorden) og hø ad libitum.
De kæmper, som vi har og har haft, har som voksne fået omkring 5 dl foder pr. dag (ca. 250 g), og det har passet med at der bliver spist op samtidig med, at kaninen kan holde vægten - der skal en hel del til de store BK'er. ;)
Anne Jacobsen

Geografisk sted: Stevns

UNREAD_POSTaf Binky » tors 29. dec 2011 21:00

Jeg tror egentlig det er det samme, I skriver.

House Rabbit Society - og så mange andre kilder inden for området - henviser jo til, at kaninungernes mave er sarte, og at man derfor ikke skal begynde på grønt, men først ved en gradvis optrapning når de er omkring de 3 måneder. Af samme årsag, som du jo selv skriver Anne, at man ikke ved hvad ungen har fået. Har moderen fået grønt, jamen så er ungen jo også vænnet til det, men der er nu mange opdrættere af hvad jeg har hørt, der sparer grønt væk, og kun giver kraftfoder, og her vil en sart mave hos en kaninunge jo ikke altid kunne tåle en mængde grønt. Det samme gælder nok også hos dyrehandleren. Det er bare lettere uden at skulle ud i en lang forklaring at give en retningslinje, der hedder 0 grønt indtil 3 måneders alderen.

Om en kaninunge skal have fri adgang til foder eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det er nu engang igen også retningslinjerne fra House Rabbit Society. Hvad der ligger bag, skal jeg ikke kunne sige på stående fod.
Billede
Brugeravatar
Binky

Geografisk sted: Odense
Kaniner: Karl, My og Pippi
Huskaniner: Ja
Fødselsår: 1979

UNREAD_POSTaf Anne Jacobsen » tors 29. dec 2011 21:42

Binky skrev: kaninungernes mave er sarte, og at man derfor ikke skal begynde på grønt, men først ved en gradvis optrapning når de er omkring de 3 måneder.

Jeg vil godt have flere nuancer med.
Hvis mor og unger ikke har været vant til noget grønt, så skal man selvfølgelig starte stille og forsigtigt op.
Men hvis ungerne har været vant til at nippe af mors grønt, så er der ingen problemer, og det mener jeg er det mest naturlige. :)
At unger ikke kan tåle grønt eller først skal vænnes til det fra 3 mdr.s alderen, det er ikke rigtigt. De tåler det fint, fra de selv kan begynde at spise det - at nogle så sparer det væk er jo ikke kaninernes skyld.
Og der er det for så vidt ligemeget om de er 3 mdr. eller 3 år.
Binky skrev:Om en kaninunge skal have fri adgang til foder eller ej skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det er nu engang igen også retningslinjerne fra House Rabbit Society.

HRS er en fantastisk god hjemmeside, med mange gode råd og andet om kaniner - jeg holder meget af den selv.
Men fri adgang til kraftfoder mener jeg slet ikke er for nogen kaniner - om det er unger, gamle eller noget ind imellem.
Uanset hvad, som vi vælger at bruge som kraftfoder, så skal der spises op, så der også er plads til det gode hø.
Anne Jacobsen

UNREAD_POSTaf Binky » fre 30. dec 2011 13:58

Du må komme i nogle andre dyrebutikker end jeg gør, for jeg har endnu til gode at se at der bliver fodret med grønt, de steder hvor jeg har været.

Selvfølgelig er det da det mest naturlige, at ens kanin får noget grønt, men det er nu bare ikke sådan alle steder.

Små kaniner er sårbare overfor fordøjelsesproblemer i perioden hvor de er ved at vænne sig fra moderens mælk, det kommer vi altså ikke udenom.

Det kan være vi ikke bliver enige omkring det her. Jeg vil til enhver tid anbefale enhver kaninejer at læse hvad House Rabbit Society rådgiver til, da de nu engang har dyrlæger og biologer tilknyttet som de får deres informationer fra samtidig med at de har et stort antal internater med kaniner.
Billede
Brugeravatar
Binky

UNREAD_POSTaf sibo » fre 30. dec 2011 14:32

Han er ca. 10 uger gammel. Han kommer fra et internat, så den præcise alder kendes ikke (han er ikke født på internatet, han er fundet i en papkasse). Men han er et sted mellem 9 og 12 uger. Jeg er så småt begyndt at give ham lidt grønt og hans mave har ikke reageret på det.
Kaninpiller ad libitum kommer nok ikke til at ske. Jeg satte en skål fyldt med foder ned til ham igår og han standser ikke med at spise.. Da han havde spist svarende til hans "dagsration" på 5 min. tog jeg resten af foderet fra ham. Han er vist bare lidt ligesom en fisk, æder til der ikke er mere :-) Så jeg kan sagtens sætte hans dagsration op, men ad libitum tror jeg bare ikke vil fungere til ham her..
sibo

UNREAD_POSTaf Anne Jacobsen » fre 30. dec 2011 17:42

Binky skrev:Du må komme i nogle andre dyrebutikker end jeg gør, for jeg har endnu til gode at se at der bliver fodret med grønt, de steder hvor jeg har været.

Jeg kommer ikke i dyrehandler mere, for jeg vil simpelthen ikke se på de stakkels dyr, som sidder der.
Og nej, jeg har heller aldrig set skyggen af grønt sådanne steder, men nu kan kaniner jo komme andre steder fra end dyrehandlere. :)
Binky skrev:Små kaniner er sårbare overfor fordøjelsesproblemer i perioden hvor de er ved at vænne sig fra moderens mælk, det kommer vi altså ikke udenom.

Nej, det kommer vi ikke udenom, men jeg skriver jo også, at hvis en unge ikke er vant til grønt, så skal den gradvist vænnes til det - og det gælder også voksne kaniner.
Til gengæld er der også en god chance for fordøjelsesproblemer, hvis de bare får lov at æde kraftfoder, som det passer dem - det kan sagtens slå en lille mave i stykker.
Nu avler vi selvfølgelig ikke her, men vi har alligevel haft en del unger, og jeg har aldrig oplevet problemer med den måde, som de er blevet fodret på her.
sibo skrev:Så jeg kan sagtens sætte hans dagsration op,

Det tror jeg vil være en god ide - 60 gram er ikke meget for en lille kæmpe i voksealderen. Der skal jo immervæk tages nogle kilo på. ;)
Men igen - en gradvis forøgelse for ikke at få maveproblemer.
Anne Jacobsen

UNREAD_POSTaf sibo » lør 31. dec 2011 15:35

Hvor meget foder de skal have afhænger vel af foderet...

Jeg er vant til at lave foderplan til hestë, og alt efter hvad man fodrer med, skal heste have fra 100 gram til flere kg om dagen. Ligesom ved heste gælder det vel om, at de får så meget stråfoder som muligt og at deres vitamin og mineral (og evt protein) behov så dækkes af foderet..

Min hest på 550 kg får 150 gram foder om dagen.
sibo

UNREAD_POSTaf Angel77 » man 25. mar 2013 17:56

Mangler at se, at nogen skriver, at det absolut bedste foder for kaniner, som jo generelt kun har ét svagt sted - maven - er hø og kaninpiller. Har selv en belgisk kæmpe, og de kaniner vi har idag er jo altså så tilpas domesticerede at de ville æde sig mætte i salat hvis de fik lov, og ville få tynd mave. Jeg fodrer med hø, kaninpiller, og frisk Mynte hver dag, da det regulerer fordøjelsen, og så veksler jeg imellem hvilke slags grøntsager han får. Meget af én slags er aldrig godt, med mindre det er gulerødder... :-)
Brugeravatar
Angel77

UNREAD_POSTaf Binky » man 25. mar 2013 20:22

Angel77 skrev: Meget af én slags er aldrig godt, med mindre det er gulerødder... :-)

Det gælder heller ikke gulerødder :D Gulerødder er ikke særlig sunde for kaniner - men spørger man kaninerne, er de nok enige med dig om at man aldrig kan få for mange :)
Billede
Brugeravatar
Binky

Tilbage til Pasning og pleje af kaniner